خودروبرها

  • انتشار
    ۱۴۰۳-۰۳-۷
  • عمومی
T T
لینک مستقیم خبر
خودروبر به وسایل نقلیه گفته می‌شود که برای حمل و انتقال انواع خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله درمورد این موضوع اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.

خودروبرها،  وسایل نقلیه‌ای هستند که برای حمل و انتقال انواع خودروها به کار می‌روند. این وسایل نقلیه قدرتمند و سنگین، به منظور انتقال خودروهای سبک یا سنگین از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شوند. از جمله ویژگی‌های خودروبرها می‌توان به قدرت موتور، طراحی محکم و قابلیت حمل بار سنگین آنها اشاره کرد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی نقش و اهمیت این نوع خودرو‌ها در صنعت حمل و نقل انواع خودروها بپردازیم و انواع، عملکرد، و تاثیرات آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

خودروبر-1

انواع خودروبرها

خودروبرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها دارای ویژگی متفاوتی هستند. خودروبر تکی، جرثقیل دار، کامیونت و چرخگیر، انواع مختلفی از این نوع خودروها هستند. چنانچه قصد انتقال خودرو از محلی به محل دیگر و حتی شهری به شهر دیگر را دارید، باید از این نوع خودروها استفاده کنید. جهت آشنایی با کاربرد این نوع خودرو باید بگوییم که نوع تکی این نوع خودرو جهت حمل تنها یک خودرو مناسب است. این در حالی است که تریلی که برای حمل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت انتقال 6 یا حتی 8 خودرو را دارا می‌باشد. به این نکته دقت کنید که یدک‌کش‌های چرخگیر، دارای وسیله‌ای مخصوص هستند که چرخ‌های خودروها درون آن قرار می‌گیرد.

توضیحاتی در مورد خودروبر جرثقیل‌دار

خودرو بر جرثقیل‌دار قادر به بلند کردن ماشین با چهار چرخ ثابت است. چنانکه وسیله نقلیه‌ای دچار نقص فنی شده باشد و قادر به حرکت نباشد، با استفاده از خودروی جرثقیل‌دار آن را به محلی جدید منتقل می‌کنند. با بهره‌گیری از این نوع خودرو می‌توان وسیله نقلیه مورد نظر را به صورت کامل بر روی کفی یدک کش قرار داد و به تعمیرگاه منتقل کرد.

خودروبر-2

اجزای تشکیل دهنده خودروبرها

خودروبرها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از این اجزا وظیفه‌های خاصی را بر عهده دارند. در ادامه به اجزای تشکیل‌دهنده یک یدک کش اشاره خواهم کرد:

شاسی یکی از اجزای اصلی این نوع خودروها است که به عنوان چارچوب اصلی خودرو عمل می‌کند و تمام اجزا را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین موتور یکی دیگر از اجزای حیاتی این نوع خودروها است که برای تامین نیروی مورد نیاز برای حرکت و حمل بار استفاده می‌شود. یکی دیگر از اجزای این نوع خودرو، سیستم ترمز است. سیستم ترمز خودرو برای کنترل و توقف حرکت وسیله نقلیه استفاده می‌شود. سیستم ترمز ممکن است شامل ترمز هیدرولیک یا ترمز الکترونیک باشد. در آخر باید به لاستیک‌های خودرو نیز اشاره کنیم. بالابر نیز به عنوان بخش مهمی از این نوع خودروها شناخته می‌شود.

نکاتی در مورد استفاده از این نوع خودروها

بهتر است هنگام استفاده از خودروبرها به نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم، توجه کنید. در ابتدا باید به اهمیت امنیت این نوع خودروها اشاره کنیم. در واقع انتقال خودرو از محلی به محل دیگر باید با استفاده از تجهیزات مخصوص و همچنین ایمنی بالا انجام شود. وجود امنیت در خودروبرها موجب محافظت حداکثری از ماشین‌های سوار بر آن خواهد شد. همچنین این نوع خودروها نیاز به نگهداری و تعمیر منظم دارند تا عملکرد بهینه خود را حفظ کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود به انجام سرویس‌های دوره‌ای آن توجهی ویژه نمایید. قبل از استفاده از خودروبر، بهتر است که آموزش‌های لازم را دریافت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

خودروبر-3

کاربرد این نوع خودروها

از این نوع خودروها جهت انتقال خودروهای صفر کیلومتر به شهرها و حتی کشورهای مختلف استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از این نوع خودروها می‌توان خودروهای آسیب دیده بر اثر تصادف را به تعمیرگاه مورد نظر انتقال داد. ماشین‌های فرسوده را نیز با استفاده از این نوع خودروها به مراکز اسقاط منتقل می‌کنند. انتقال خودروها در سفر نیز با استفاده از خودروبر امکان پذیر خواهد بود. در واقع برخی از افراد، علاقه‌ای به رانندگی در جاده ندارند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند خودروی آنها از مبدا به مقصد با استفاده از خودروهای مخصوص انتقال پیدا کند. قابل ذکر است، انتقال تجهیزات کشاورزی نیز با استفاده از این نوع خودروها امکان‌پذیر خواهد بود.

مزایای استفاده از خودروبرها

ایمنی بالا، سرعت، کاهش هزینه‌ها و راحتی در استفاده، تنها بخشی از مزایای استفاده از این نوع خودروها است. در واقع حمل انواع وسیله نقلیه با استفاده از این خودروها به صورت کاملا ایمن انجام خواهد شد. به همین دلیل خیال شما بابت سالم رسیدن اتومبیل‌تان به مقصد مورد نظر آسوده خواهد بود. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که حمل خودرو با استفاده از این وسیله بسیار سریع انجام می‌شود. استفاده از این نوع خودرو موجب صرفه‌جویی حداکثری در هزینه سوخت و همچنین استهلاک ماشین می‌شود.

هزینه استفاده از این نوع خودروبر

هزینه استفاده از این نوع خودروها به عوامل مختلفی همچون مسافت و نوع خودرو بستگی دارد. به این نکته دقت کنید که از یدک کش نیز برای حمل خودروهای آسیب دیده بر اثر تصادف استفاده می‌شود. جهت استفاده از این نوع خدمات، لازم است در مواقع مورد نیاز با امداد خودرو تماس بگیرید. هزینه استفاده از یدک کش کمتر از خودروبرها است. همچنین شما می‌توانید با اجاره یدک کش و پرداخت بهای آن، در مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنید. بسیاری از افراد اقدام به اجاره جرثقیل نیز می‌کنند. بهره‌گیری از این خدمات موجب حمل هرچه آسانتر خودروها خواهد شد.